6 juni 2023

WEST: expert in conserveren stationconstructies

WEST BV WEB

Wij van WEST behouden, beschermen en verbeteren door te conserveren en te schilderen. Dat gaat van bruggen en sluizen, via dakdekken naar monumentale gebouwen. Een bijzondere expertise hebben wij in en rondom treingebouwen en perronkappen. Niet alleen hebben we meerdere conserveringsprojecten op onze naam staan, maar zijn vooral ook inventief en efficiënt.

De Buffel

De Buffel is zo’n resultaat van een gezamenlijk creatief proces, waardoor onderhoud aan perronkappen met meerdere mensen tegelijk veilig en efficiënt kan plaatsvinden. Deze bijzondere hoogwerker kan goed uit de voeten op het spoor, waardoor een groter platform beschikbaar is om vanaf te werken. Het platform is zeventig vierkante meter groot waardoor acht vakmensen tegelijk werkzaamheden kunnen uitvoeren: efficiënt en veilig! Stations waar we al eerder gewerkt hebben met de Buffel zijn Eindhoven, Duivendrecht, Voorburg, Almere en Amersfoort. Ook zetten we de Buffel in voor bruggen en tunnels.

Preventief en reactief onderhoud

Voorkomen is beter dan genezen. Maar soms kan het ook gebeuren dat lekkages al voor ongemakken zorgen op een locatie. De conservering van het historische station van Almelo liep aan het einde van haar levensduur en lekkages zorgden al voor meerdere problemen. De overkapping op het vierhonderd meter lange eilandperron is door WEST hersteld en het station kan weer jaren mee. 

Verschillende constructies

In Nederland staan veel verschillende trein- en metrostations en de constructie kan overal weer anders zijn. Wij van WEST kunnen door onze uitgebreide ervaring goed de beste manier van conservering bepalen. Beton, staal en hout zijn allemaal materialen die in de constructies voorkomen en ook onderhouden moeten worden. Elk materiaal vereist een eigen, specifieke manier van conserveren. Soms worden aanvullende eisen gesteld, zoals op metrostation Amsterdam Sloterdijk. Meerdere constructiedelen zijn brandwerend gemaakt door een brandwerende conserveringscoating te gebruiken. Hierdoor werkt het verfsysteem dertig tot zestig minuten vertragend.

Overlast beperken

Eén van de bijzonderheden aan het conserveren van stations is dat het drukke locaties zijn met veel bezoekers die in- en uitlopen en gebruikmaken van het openbaar vervoer. In onze manier van werken proberen we zo veel mogelijk de overlast van rommel te voorkomen en het treinverkeer zo weinig mogelijk te ontregelen. Veel stations zijn belangrijke knooppunten in het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld bij de stations Haarlem, Duivendrecht, Leiden de Vink en Station Amsterdam RAI is speciaal een vloeistofdichte vloer voor de hangende hulpconstructie gemaakt. De rommel blijft hierdoor op de steigers liggen en de omgeving heeft hier geen last van.

Hoe groot het conserveringsproject is, welke constructie een station ook heeft, Wij van WEST zorgen dat het conserveringswerk, efficiënt, veilig en met zo min mogelijk overlast wordt uitgevoerd. Niet voor niets werken we al langere tijd samen met opdrachtgever ProRail om Nederland ook op het spoor goed bereikbaar te houden. Kijk voor meer conserveringsprojecten op deze speciale pagina .

De laatste ontwikke­lingen

Waar kunnen wij je mee helpen?