In opdracht van ProRail vervangen Wij van WEST het draadglas in de drie lichtstraten van de perronkap op station Eindhoven Centraal. In verband met veranderde regelgeving ten aanzien van veiligheidsglas is het noodzakelijk alle ruiten van de lichtstraat te vervangen.
Met het oog op de aangepaste regels, heeft het kenniscentrum glas (KCG) dikkere en zwaardere beglazing voorgesteld dan het oorspronkelijke draadglas. De perronkap van station Eindhoven is een onderdeel van het monumentale stations complex.
Het huidige draadglas en lijstwerk dateert uit 1993 en heeft een neutrale monumentale waarde. De esthetische aspecten van draadglas zijn van waarde voor het monument: draadglas was ook oorspronkelijk toegepast. Vermoedelijk vanwege veiligheid, maar waarschijnlijk ook vanwege het gebundelde licht en het lichtbrekingseffect van het gefigureerde glas, wat een gedempte sfeer uitstraalt. Daarnaast camoufleert de breking van het glas eventuele vervuiling.
Het vervangen van draadglas door draadglas is wettelijk niet meer toegestaan. Gelaagd glas - met voldoende reststerkte - is een vereiste, wanneer glas als dak- of luifelbeglazing wordt toegepast. Wij vervangen het draadglas, inclusief lijstwerk, voor thermisch versterkt floatglas met zeefdruk, PVB folie en thermisch versterkt figuurglas.
De kap op de verhoogde spoorbaan heeft een staalconstructie van onder andere bayley-liggers. In 1993 is de volledige bouwkundige schil van de perronkap vervangen, inclusief het glas en lijstwerk van de 112,5 meter lange lichtstraten. Medio 2017 zijn zonnepanelen geplaatst en is in hetzelfde jaar de constructie van de perronkap opnieuw geconserveerd in een meer oorspronkelijke kleurstelling. Dit was bovendien het eerste project waarbij we onze spoorhoogwerker De Buffel hebben ingezet.
Neem voor meer informatie contact met ons op.