Update; 1 april 2025:
Helaas geen beelden, want er is één april-probleem...
Het werkelijke probleem: drones van dit formaat mogen momenteel vrijwel nergens meer vliegen in Nederland. Ja, technisch gezien kunnen ze vliegen – daar twijfelen we niet aan – maar door de nieuwe regelgeving kunnen we nu niet verder dan de oprit van ons kantoor.
Er gaan geruchten dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan een oplossing. Misschien, heel misschien, wordt dit binnenkort opgelost, zodat we normaal kunnen vliegen in Nederland. Geen zorgen – het kan wel... maar voor nu moeten we het helaas nog even doen met plannen en dromen over dronevluchten die ooit weer zullen plaatsvinden. Wie weet, misschien wordt een 1 april grap uiteindelijk wel werkelijkheid voor WEST!
--- Oorspronkelijk bericht ---
Bij WEST bv zoeken we voortdurend naar nieuwe manieren om onze projecten efficiënter en duurzamer uit te voeren. Voor het werk aan Station Zwijndrecht, waar we conserveringswerkzaamheden, dakbedekking en zonnepanelen plaatsen, testen we een innovatieve logistieke oplossing.
Het idee om drones in te zetten voor de bevoorrading ontstond vorig jaar, toen DJI de DJI FlyCart 30 introduceerde (zie hieronder het filmpje van Droneland). Deze drone van circa 65 kg kan ladingen tot 30 kg tillen, maar met een maximaal totaalgewicht van bijna 100 kg vonden wij dit geen praktische keuze. Daarom zijn wij sinds die tijd in gesprek met een leverancier die een kleinere drone heeft ontwikkeld met een maximale tilcapaciteit van nu circa 14 kg – voldoende voor verf, thinner en mogelijk enkele kwasten.
Tijdens de oorlog in Oekraïne en Rusland is de drone vaak in een verkeerd daglicht gezet. Wij geloven echter dat drones bedoeld moeten zijn voor positieve toepassingen – niet om mensen te verwonden of te doden, maar juist om processen te verbeteren, te verduurzamen en mensen te helpen.
Sinds begin dit jaar voeren we proeven uit met droneleveringen van verf, kwasten en thinner. Vorig jaar zijn de eerste tests uitgevoerd bij de leverancier, met positieve resultaten. Sinds vorige maand testen we continu een vlucht van 2 km tussen onze loods en het station.
Deze methode maakt het mogelijk om materialen rechtstreeks op de werkplek af te leveren, zonder afhankelijkheid van wegtransport. De eerste testvluchten zijn inmiddels voltooid. Als deze succesvol blijven, kan dit een belangrijke stap zijn in het optimaliseren van onze bevoorrading op moeilijk bereikbare locaties.