16 juli 2025

Crashdek voor veilig werken aan de Van Beverenbrug

WEST bv. Van Beverenbrug

In opdracht van de gemeente Rotterdam hebben wij van WEST in het weekend van 11 juli met onze partners, Stalen Steigers Arnhem, Doka Nederland, Mammoet, BUKO Infrasupport, Van Doorn Buitenruimte en Rijkswaterstaat, opnieuw flinke stappen gezet in de werkzaamheden aan de Van Beverenbrug over de A16.

Het werk startte met het verwijderen van de bestaande barriers en het plaatsen van aangepaste exemplaren: van beton, in een sterkere uitvoering.

Veiligheid

Vervolgens zijn vrijstaande staanders geplaatst op zogeheten load-spreaders, die zorgen voor een gelijkmatige gewichtsverdeling van het crashdek. Alles is zo ingericht dat we de beperkte ruimte optimaal benutten, terwijl de veiligheid van het verkeer op de drukke A16 gewaarborgd blijft.

Afsluitmomenten

Een bijzonder moment vond plaats in de nacht van 11 op 12 juli, toen het eerste deel van het prefab crashdek werd geplaatst. In de nachten erna zijn ook de overige drie delen aangebracht. Met de laatste plaatsing in de nacht van zondag op maandag. Vanwege het intensieve verkeer op de A16 hadden we per keer slechts een venster van 15 tot 20 minuten voor een volledige afsluiting. In totaal zijn er vier afsluitmomenten benut.

Crashdek

Het crashdek is een stalen constructie boven de A16. Het beschermt het verkeer tegen mogelijk vallende objecten tijdens de opbouw van de steigers rond de pyloon. Daarnaast dient het als werkplateau, waarmee veilig onder de brug gewerkt kan worden. Ook met rijdend verkeer, zolang er op dat moment geen steigers aan de pyloon worden gebouwd.

Werkplek

Het crashdek bestaat uit twee delen, elk met een overspanning van 24 meter over vijf rijstroken en een busbaan. Daarmee creëren we een veilige werkplek boven de snelweg, zonder risico voor het verkeer eronder.

Veiligheid boven alles: letterlijk en figuurlijk boven de A16!

De laatste ontwikke­lingen

Waar kunnen wij je mee helpen?