De zeesluizen van IJmuiden vormen een cruciaal onderdeel van de haven van Amsterdam en zijn de grootste ter wereld. Om ervoor te zorgen dat de grootste containerschepen en cruiseschepen ter wereld de haven kunnen binnenkomen en vertrekken, wordt er momenteel een nieuwe zeesluis gebouwd met indrukwekkende afmetingen van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het fabriceren van de sluisdeuren voor deze nieuwe zeesluis was een enorme uitdaging vanwege de enorme afmetingen en het immense gewicht. De meeste deuren zijn geproduceerd in Zuid-Korea en vervolgens vervoerd naar Nederland voor installatie in de nieuwe zeesluis.
Het transporteren van de deuren vanuit Zuid-Korea naar Nederland vereiste zorgvuldige planning en uitvoering. De deuren werden op een semi-submersible transportschip geplaatst en vastgezet met zeevasting op een ondersteuning (grillage), om beschadiging van de conservering te voorkomen werden rubberen blokken gebruikt. Het is essentieel om de conservering van de deuren te herstellen voordat deze worden gelost van het transportschip, omdat reparatie na aankomst niet meer mogelijk is. Het repareren van de conservering dient te gebeuren op het transportschip, waarbij de hoogte tussen de onderkant van de deur en het schip ongeveer 1,3 meter is. Het herstellen van de conservering moet snel gebeuren om de deuren zo snel mogelijk te kunnen lossen. Om deze uitdaging het hoofd te bieden, kan het plaatsen van werktenten en het inzetten van heaters in de winter bijdragen aan het efficiënt repareren van de conservering.
In totaal heeft de grootste zeesluis van IJmuiden acht sluisdeuren die verdeeld zijn over twee sluishoofden. Elk sluishoofd bevat vier sluisdeuren, waaronder de enorme deuren van 72 meter lang, 24 meter hoog en met een gewicht van meer dan 3.300 ton per stuk. Het bouwen van de deuren was een enorme uitdaging, maar de installatie van deze deuren in de nieuwe zeesluis is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de haven van Amsterdam.